LOGIN
دیدارها
shirazi.ir
ديدار اعضاي شبکه ماهواره اي «سلام» با مرجع عالي قدر
کد 1146
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 21 آبان 1385 - 20 شوال المكرّم 1427

شبکه «سلام» جزء معدود شبکه هاي شيعي است که در حوزه مذهب وبا هدف خدمت به تعاليم ناب اهل بيت عليهم السلام وگسترش فرهنگ تشيّع در جهان فعاليت مي کند وبراي بينندگان فارسي زبان سراسر جهان به صورت شبانه روزي برنامه دارد.

روز پنجشنبه 18/آبان/1385 حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي امامي در رأس هيئتي متشکل از مسئولان وکارمندان اين رسانه، به شهر مقدس قم آمدند وبا آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي ديدار کرده، به رهنمودهاي روشنگرانه ايشان گوش سپردند.

مرجع عالي قدر در ابتداي اين ديدار فرمودند: هرچه انتشار تشيّع در جهان امروز بيشتر باشد شادماني دل حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف بيشتر خواهد بود. در سال ها وقرون گذشته در مناطقي چون ترکيه، عراق، سوريه يا حتي ايران وجاهاي ديگر کسي علي بن ابي طالب عليه السلام را نمي شناخت وسال به سال کسي از حضرت زهرا سلام الله عليها ياد نمي کرد. چه بسا در روزگاران گذشته اگر کسي روايتي در مناقب وفضايل اهل بيت عليهم السلام بر زبان مي آورد، مورد فشار وشکنجه وآزار و... قرار مي گرفت يا حتي به قتل مي رسيد وکافي بود تا به کسي تهمت تشيّع زده شود تا در معرض انواع بلاها قرار گيرد. البته کساني که بهره بيشتري از تشيّع ومُوالات اهل بيت عليهم السلام داشتند، صد البته شکنجه هاي بيشتري را تحمل مي کردند.

ايشان افزودند: درباره محمدبن ابي عمير در روايات تعابيري آمده که دور نيست اگر بگوييم در رديف امثال حضرت سلمان باشند. شايد روز قيامت معلوم شود که حتي از ايشان نيز مقام بالاتري داشته اند. او از اصحاب خاص حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام بود ودر تاريخ آورده اند که هارون الرشيد وي را هفده سال در زندان نگاه داشت. خدا مي داند در اين هفده سال چه به سر او آورده اند وچه شکنجه هايي بر وي روا داشتند.

درباره محمدبن ابي عمير در تاريخ دو نکته نوشته اند که در شخص ديگري نمونه ندارد. همان طور که مي دانيد حاکمان بزرگ هيچ گاه قربانيان خود را شخصاً شکنجه نمي دادند وهنگام شکنجه آنان حضور نمي يافتند تا به خيال خامشان اين ستم ها وشکنجه ها به آنان منسوب نشود. ولي درباره او آورده اند که وقتي صد ضربه شلاق به وي زدند، هارون شخصاً حاضر شد.

ديگر آن که گفته اند در زندان هزار «خشبه» به او زدند. در آن روزگار چهار نوع شکنجه متعارف بود: 1. سيلي (اگر بنا بود مثلاً صد سيلي به کسي زده شود اين صد سيلي ميان چند شکنجه گر تقسيم مي شد ودر صورتي که قرباني از هوش مي رفت، بقيه را به زمان ديگري موکول مي کردند). 2. چوب (عصا) 3. سوط [همان شلاق که از چرم بود] 4. خشبه که تخته پهني بود در ابعاد حدود 40-50 سانتيمتر وبه يک طرف آن ميخ مي زدند تا از طرف ديگر خارج شود. اين تخته دسته اي داشت وزندانيان را برهنه مي کردند وبا طرف ميخ دار آن به بدن آنان مي کوفتند. گاهي اوقات فقط با يک بار ضربه اين تخته شخص از هوش مي رفت. حال در تاريخ آورده اند که به ابن ابي عمير هزار خشبه نواختند. از اين رو مي توان گفت: در حقيقت اجل ابن ابي عمير فرا نرسيده بود.

در آن روزگار شکنجه گاه هاي مخوفي وجود داشت که اگر کسي در آنها گرفتار مي شد چه بسا از يادها مي رفت. گاهي اوقات در خانه اي شخص را مورد انواع شکنجه ها قرار مي دادند وساکنان خانه بغلي باخبر نمي شدند.

آيت الله العظمي شيرازي دو موضوع «ارتباطات گسترده جمعي» و «آزادي» را از جمله تفاوت هاي آشکار جهان جديد وقديم توصيف کردند وفرمودند: در روايت آمده است که روزي منصور دوانيقي اعلام کرد فلان روز عيد فطر است. در آن روز با اين که امام صادق عليه السلام يقين داشتند عيد فطر نيست، غذا خوردند وبه يکي از اصحاب خود فرمودند: اگر يک روز از ماه رمضان را افطار کنم برايم بهتر از آن است که گردنم را بزنند.(1)

امروزه خوشبختانه همانند روزگاران گذشته در همه جاي دنيا ديکتاتوري وجود ندارد واگر در برخي جاها هنوز هست شدت آن کم تر از گذشته است وتا حدود زيادي آزادي هايي وجود دارد.

از سوي ديگر جهان امروز جهان ارتباط جمعي گسترده ورسانه هاي گروهي است وبراي تبليغ دين فرصت مساعدي فراهم شده است. شايسته است از اين آزادي به دست آمده ونيز ابزارهاي جديد براي گسترش تشيّع به نقاط گوناگون جهان نهايت استفاده صورت گيرد.

ايشان خاطرنشان کردند: آيين ناب تشيّع آييني خردمندانه ومطابق با حقيقت وفطرت وعاري از پيرايه هاست. به همين دليل است که مي بينيم مردم از گوشه وکنار جهان به اين مذهب مي گرايند وهنگامي که با حقيقت معارف اهل بيت عليهم السلام آشنا مي شوند در برابر آن تسليم مي شوند. حتي کساني که شيعه نيستند نسبت به اين آيين الهي عناد ندارند. در روايت آمده است: «فَإنَّ النّاسَ لَو عَلِموا محاسِنَ کلامِنا لاتَّبَعونا؛(2) اگر مردم نيکي هاي کلام ما را دريابند از ما پيروي مي کنند».

ايشان رسانه ها وبه ويژه «ماهواره» را وسيله مناسبي براي نشر، افکار صحيح وآيين تشيّع توصيف کردند وفرمودند: از بهترين راه هاي نشر آيين اهل بيت عليهم السلام استفاده از ماهواره است. البته اين کار به اصطلاح علمي مقدمات وجودي دارد که بايد فراهم شوند وان شاءالله شما در اين زمينه موفق خواهيد بود.

چه بسا همين فعاليت هاي رسانه اي زمينه هدايت بسياري از افراد را به نور اهل بيت عليهم السلام فراهم کند واين امر نزد خداي متعال فوق العاده ارزشمند است.

مرجع عالي قدر در پايان کليه کساني را که در حوزه تشيّع به خدمت فرهنگي يا رسانه اي اشتغال دارند به دو نکته زير سفارش نمودند:

1. اخلاص در عمل وکليه فعاليت ها؛

2. تلاش روزافزون (زيرا کسي که تلاش بيشتري دارد، از ارج وقرب بيشتري نزد خداي متعال برخوردار خواهد بود).

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. وسائل الشيعه، ج10، ص131 (57ـ جواز الافطار التقية و...).

2. همان، ج27، ص92 (8ـ باب وجوب العمل...).

  • نظری برای این خبر درج نشده است.