LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۷ شوال المکرم ۱۴۴۳)
کد 28616
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 04 خرداد 1401 - 23 شوال المكرّم 1443

در روز دوشنبه ۷ شوال المکرم ۱۴۴۳ق (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست یکی از فضلای حاضر سؤال کرد: آیا خواندن نماز میت برای مجنون واجب است؟

معظم له جواب دادند: بنا بر اطلاقات ادله شرعیه، نماز میت بر مجنون لازم و واجب است و از آن اطلاقات، شخص مجنون استثنا نشده است و تنها برای کودک کمتر از شش سال دلیل خاص وجود دارد که نماز میت لازم و واجب نیست.

در ادامه سؤال شد آیا سفیه می تواند از مال خودش خمس و زکات بدهد؟

مرجع عالیقدر فرمودند: تصرفات سفیه مطلقاً جایز نیست گرچه غیرسفهی باشد، و باید ولی او خمس و زکات آن را از مالش خارج و ادا کند، زیرا خمس و زکات به مال او تعلق گرفته است. بله تصرفات غیر مالیِ سفیه مانند ازدواج کردن نافذ و صحیح است.

سپس شخص دیگری سؤال کرد آیا اگر چیزی وقف مسجد شده باشد، خمس بر آن تعلق می گیرد؟

جواب: خیر، زیرا آن شیء ملک محسوب نمی شود. در کتاب عروه این مسأله مطرح شده است که اگر مسجد نیاز به تعمیر داشت و پول و موقوفه ندارد، اگر متولی مسجد برای تعمیر مسجد پول قرض کند، بر ذمه متولی نیست، بلکه آن قرض از درآمد مسجد پرداخت می شود. اما در باب خمس، ادله منصرف از این مورد است و نقل نشده که در زمان معصومین علیهم السلام، از موقوفات و مساجد خمس گرفته بشود با اینکه مساجد و موقوفات زیاد بوده است و  قاعده لو کان لبان جاری است.

در ادامه سؤال شد آیا جایز است که زکات را بین افراد متعددی تقسیم کرد؟

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله فرمودند: اشکالی ندارد که زکات مال یک نفر را بین مستحقین متعددی تقسیم نمود؛ هرچند که در مورد زکات فطره دلیل خاص وجود دارد که کمتر از یک صاع به مستحق داده نشود و جماعتی هم طبق این روایت فتوا داده اند.

سؤال شد چرا بر دیه، خمس واجب است؟

معظم له پاسخ دادند: زیرا صدقِ فایده می کند. آیه خمس در مورد غنیمت جنگ است که این غنایم با سختی و کشته شدن و مجروح شدن به دست می آید و روایات معتبر، مطلق فایده را ملاک قرار داده اند، نه اینکه غنیمت خصوصیت داشته باشد و در روایات خمس، حضرت صادق علیه السلام بعد از آیه خمس از تعبیر هر فایده ای استفاده نمودند: «سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاَللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اَللهِ تَعَالَى وَاِعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي اَلْقُرْبى قَالَ أَبُوعَبْدِاللهِ علیه السلام بِمِرْفَقَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ ثُمَّ أَشَارَ بِيَدِهِ ثُمَّ قَالَ هِيَ وَاَللهِ اَلْإِفَادَةُ يَوْماً بِيَوْم».

در ادامه یکی از حاضران سؤال کرد: اگر خمری تبخیر شود و بخار آن مایع بشود، آیا این مایع نجس است؟

مرجع عالیقدر فرمودند: شبیه این مسأله در عروه است که اگر بخار یک نجاستی به بدن یا لباس اصابت کرد، نجس نیست. حال در این مسأله اگر بر آن قطره مایع عرفاً صدق خمر شود، در این صورت نجس است. اما اگر صدق عرفی نکند یا شک شود، اصل عدم نجاست است و در اینجا استصحاب نجاست جاری نیست چون موضوع عوض شده است.

سپس سؤال شد: نسبت به کسی که کشته شده و قسمتی از بدن او جدا شده و دفن می شود و بعد از مدتی قسمت دیگری از بدن آن پیدا می شود، آیا جایز است که آن قسمت را به قسمت اول ملحق نمود؟

جواب: اگر بدن تفسُّخ نشده باشد و عرفاً هتک حرمت نباشد، ظاهراً الحاق بدن به قسمت اول جایزاست.

در پایان سؤال شد: آیا جمع کردن اجزای بدن میت در یک قبر واجب است؟

جواب: بله، به جهت سیره و ارتکاز متشرعه، و اگر وصیت کند که بدنش را تکه تکه کنند و در مکان های متعددی دفن کنند، وصیت او نافذ نیست چون مثله کردن حرام است و وصیت به شیء حرام، نافذ نیست.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.