LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۱۹ شوال المکرم ۱۴۴۳)
کد 28974
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 25 خرداد 1401 - 15 ذوالقعدة الحرام 1443

در روز شنبه ۱۹ شوال المکرم ۱۴۴۳ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

سؤال: آیا زیارت امام حسین علیه السلام با وجود تلف نفس جایز است؟

جواب: جماعتی از فقها فتوا به جواز داده اند و روایات صحیحه در این زمینه وجود دارد. مرحوم علامه امینی در حاشیه کامل الزیارات در ذیل همین روایات حاشیه مفصلی دارد و بیان می فرماید که عده ای از فقها می فرمایند تمامی شعائر امام حسین علیه السلام اگر در انجام آن ها علم به موت هم داشته باشد، جایز هستند که از جمله این فقها مرحوم شیخ خضر شلال، شاگرد و صاحب سر علامه بحر العلوم، بوده است.

سؤال: آیا شخصی که می خواهد امام جماعت باشد باید خودش را عادل بداند؟

جواب: صاحب عروه این مسأله را مطرح فرموده و غالباً هم پذیرفته اند و شاید مشهور هم همین باشد که در صحت نماز جماعت، شرط نیست که امام جماعت خود را عادل بداند، زیرا دلیلی که وجود دارد این است که «صل خلف من تثق بدینه وامانته».

 بنابراین وظیفه مأموم است که پشت سر کسی نماز بخواند که به عدالت او اطمینان داشته باشد. اما کسی که می خواهد امام جماعت باشد، دلیلی نداریم که به او گفته شود اگر خود را عادل می دانی امام جماعت باش. بنابراین، اصل برائت اقتضا می کند که در صحت جماعت شرط نیست امام جماعت خودش را عادل بداند. بله، یک روایت مرسله در این زمینه وجود دارد که حضرت می فرماید: «من کان بینه و بین الله طلبة فلا یقدم». اما روایت سنداً معتبر نیست و مورد عمل واقع نشده و دلات روایت واضح نیست که مراد از طلبة چیست. برخی گفته اند مطلق معصیت و برخی گفته اند معصیتی که موجب حد باشد.

سؤال: انکار ضروری دین چه حکمی دارد؟

جواب: اگر انکار چیزی که از ضروریات دین است، مانند نماز، به انکار یکی از اصوال ثلاثه (توحید، نبوت، معاد) برگردد و التفات به این داشته باشد که ضروری دین است، موجب کفر می شود.

سؤال: منکر ولایت ائمه علیهم السلام کافر است؟

جواب: شکی نیست که ولایت ائمه معصومین علیهم السلام اساس ایمان است، لکن در دنیا با کسی که اصول ثلاثه را قبول دارد، اما ولایت ائمه علیهم السلام را قبول ندارد، معامله مسلمان می شود. بله اظهار بغض و دشمنی نسبت به معصومین علیهم السلام حکم کفر را دارد. در کتب عامه از جمله کتاب بخاری و کتب خاصه این روایت وارد شده است که پیامبراسلام صلی الله علیه وآله فرمود: «من عادا اخی علیاً یحشر یوم الملتقی ذمیاً».

سؤال: ولد الزنا می تواند اهل بهشت باشد؟

جواب: طبق روایات معتبره اگر مومن باشد و عمل صالح انجام دهد، اهل بهشت است.

سؤال: چنانچه کافری که بیش از چهار زوجه دایمی دارد، مسلمان بشود، حکم زوجات او چیست؟

جواب: بر طبق روایات خاص، چهار زوجه را اختیار کرده و از بقیه بدون طلاق جدا می شود.

سؤال: ازدواج با زنان اهل کتاب چه حکمی دارد؟

جواب: مسأله خلافی است و به نظر می رسد ازدواج با زنان اهل کتاب (مسیحی، یهودی، زرتشتی) چه دائم و چه موقت، جایز است.

سؤال: کسی که در بلاد کفار، شغل آشپزی دارد، می تواند برای کفار غذای با گوشت خوک بپزد؟

جواب: جایز است در اینجا کار کند، اما جایز نیست خمر و گوشت خوک را به دیگران تقدیم و عرضه کند. اما جایز است که چیزهای حرام دیگر را به کفار و کسانی که حلال می شمارند عرضه نماید.

سؤال: مصافحه و دست دادن با زنان اجنبی در صورت عسر و حرج جایزاست؟

جواب: خیر، حکم به جواز مشکل است.

سؤال: کسانی که به سبب خدمت به زائران امام حسین علیه السلام در ایام اربعین نمی توانند به زیارت برسند، آیا شامل اجر و ثواب می شوند؟

جواب: از روایات حج برداشت می شود که ثواب و اجر کسانی که به زائران امام حسین علیه السلام خدمت می کنند، بیشتر از خود زائران است.

سوال: کسانی که به سبب مشکلات نمی تواند روز اربعین را در کربلا باشند، آیا قبل یا بعد از روز اربعین می توانند به زیارت بیایند و آیا زیارت اربعین محسوب می شود؟

جواب: عده ای فرموده اند که توسعه زمانی و مکانی در باب مستحبات است. بنابراین، اگر معذور باشد و روزقبل یا بعد اربعین، زیارت کند، همان اجر زیارت روز اربعین را دارد.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.