LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۷ ذی القعده ۱۴۴۳)
کد 29119
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 04 تیر 1401 - 25 ذوالقعدة الحرام 1443

در روز سه شنبه ۷ ذی القعده ۱۴۴۳ق (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: چیزی که خمس آن داده شده، اگر ارتفاع قیمت پیدا کند، آیا این ارتفاع قیمت خمس دارد؟

جواب: چیزی که خمس آن داده شده یا خمس در آن نیست، مانند مهریه، اگر زیادی عینی پیدا کرد، خمس دارد و اگر زیادی قیمت پیدا کرد، ایضاً آن هم علی الاقوی خمس دارد؛ زیرا ارتفاع قیمت عرفاً سود حساب می شود.

سؤال: اگر علم با علامات شرعیه در باب قبله تعارض کرد، تکلیف چیست؟

جواب: علم متقدم برهرچیزی است. علامات یک نوع اماره هستند و ظرف اماره شک است و باوجود علم نوبت به اماره نمی رسد. حتی اگر مقلد علم به خطای حکم مرجع تقلید دارد، نباید در مسأله ای که علم به خلاف  دارد، از او تقلید کند.

سؤال: تقسیمی که برای قطع کردند و به دو قسم موضوعی و طریقی تقسیم نمودند چگونه با حجیت ذاتی قطع، سازگاری دارد؟

جواب: بحث در حجج است، یعنی قطع طریقی باشد. اگر شارع قطع را تمام موضوع یا جزء موضوع قرار دهد، بحثی در آن نیست. حجیت قطع حکم عقل است و در قطع موضوعی حکم قطع نیست. البته قطع موضوعی یا نداریم یا بسیار کم است و در قطع موضوعی هیچ حجتی جای آن را نمی گیرد، به خلاف قطع طریقی که حجج جای آن را می گیرند. در روایتی وارد شده که حضرت اشاره به خورشید نموده و فرمودند: «علی مثل هذا یشهد». بعضی گفته اند مقصود این است که در شهادت باید قطع داشته باشی؛ یعنی قطع موضوعی. اما بعضی دیگر گفته اند مراد این است که براساس حجت شهادت بدهی؛ یعنی قطع طریقی.

سؤال: اگر دو مجتهد در علم مساوی باشند، تکلیف مقلد چیست؟

جواب: مخیر است که از هریک تقلید کند، زیرا اطلاق دلیل «فللعوام ان یقلدوه» هر دو را شامل می شود. اما اینکه اگر احدهما اورع باشد، تقلید ازاومتعین باشد، غالباً آن را قائل نشده اند، بلکه گفته اند تقلید ازاورع بهتر است، زیرا جواز یا وجوب از تقلید نسبت به اصل ورع است نه مراتب آن.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.