LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۱۸ ذی القعده ۱۴۴۳)
کد 29260
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 12 تیر 1401 - 3 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز شنبه ۱۸ ذی القعده ۱۴۴۳ق (۲۸ خرداد ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: اگر در روزنامه یا نوشته ای احتمال آیات قرآن یا اسماء الهی باشد، آیا جایز است بدون وضو به آن دست زد و چنانچه اتفاقاً دستش بر آیات قرآن بخورد، حرام مرتکب شده است؟

جواب: اگر گفتیم که فحص در موضوعات مطلقاً واجب است، الا ما خرج، همانطور که بنای فقها در فقه همین است، در این مورد هم واجب است فحص کند؛ و اگر فحص نکرد و اتفاقاً دستش بدون وضو به آیات قرآن یا اسم خدا خورد، حرام انجام داده مگر اینکه شبهه غیرمحصوره باشد.

سؤال: ملاک در تشخیص محصوره و غیرمحصوره چیست؟

جواب: در تعریف تشخیص شبهه محصوره از غیرمحصوره اقوال مختلفی وجود دارد و موارد با یکدیگر فرق می کند. مثلاً در یک بشقاب برنج اگر علم به نجاست یک عدد برنج در ظرف حاصل شود، در این جا شبهه محصوره است و باید از کل برنج اجتناب کرد با اینکه تعداد برنج های در ظرف زیاد است. اما اگر علم حاصل بشود که در بین بیست قصاب موجود در شهر یکی از قصاب ها گوشت میته داده است، در اینجا شبهه غیرمحصوره است.

سؤال: آیا از قطیع غنم می توان القاء خصوصیت در مورد شبهه محصوره در علم اجمالی کرد؟

جواب: درمورد قطیع غنم دلیل خاص وجود دارد و القاء خصوصیت محرز نیست و احتیاج به فهم عدم خصوصیت دارد.

سؤال: اگر طفلی که والدینش کافر هستند، از شیر زن مسلمان بخورد، آیا احکام رضاع مترتب می شود؟

جواب: بله اطلاقات ادله رضاع شامل چنین موردی هم می شود و دلیلی هم آن را استثنا نکرده است.

سؤال: اگر کسی علم اجمالی دارد که اسما و صفات خدا را اگر چاپ کند، زیر پا قرارمی گیرد و هتک حرمت می شود، در این صورت تکلیف چیست؟

جواب: اگر واقعاً هتک حرمت باشد، چاپش مشکل است و لااقل احتیاط وجوبی به ترک است.

سؤال:  اسمائی مانند عبدالنبی و یا عبدالحسین در صورتی که زیر دست و پا قرار بگیرد آیا حفظ کردن چنین اسمائی واجب است؟

جواب: شایسته است که احتیاط شود و بنده خودم ملتزم به احتیاط هستم.

سؤال: مبلغی که به امام جماعت بابت اقامه نماز می دهند، چه حکمی دارد؟

جواب: اگر گرفتن مبلغ درمقابل خواندن اصل نماز باشد، جایز نیست چون نماز خواندن واجب است و نباید در مقابلش مبلغی گرفت و همچنین به خاطر ایجاد نماز جماعت هم مشکل است چون نماز و جماعت یک امر وجدانی است، لذا نهی در عبادات می شود. اما اگر به جهت داعیِ بر داعی باشد، اشکالی ندارد و جایز است.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.