LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۴ ذی الحجه ۱۴۴۳)
کد 29490
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 21 تیر 1401 - 12 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز دوشنبه ۴ ذی الحجه ۱۴۴۳ق (۱۳ تیر ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: آيا می توان نماز عید غدیر را نیز همانند نماز اعیاد فطر و قربان به جماعت خواند؟

جواب: بله؛ مانعى ندارد، زيرا رواياتِ نماز عيد كه داراى نُه قنوت است، شامل عيد غدير هم مى شود.

سؤال: آیا عدول از نماز جایز است؟

جواب: اصل عدم جواز است، اما اگر در موردی دلیل بر جواز باشد، به آن عمل می شود، مثل در جایی که شخص نماز فرادا می خواند و نماز جماعت اقامه شود، به جهتی که به نماز جماعت برسد و از ثوابش بهره مند شود، از نماز فرادای خود عدول می کند. و فهم عدم خصوصیت از این مورد واضح نیست لذا نمی شود حکم عدول را به موارد دیگر سرایت داد.

سؤال: اگر کثیر الشک در نماز دو رکعتی شک کند، حکمش چیست؟

جواب: قاعده این است که به شک خود اعتنا نکند، زیرا کثیر الشک است و دلیل می گوید لا شک لکثیر الشک.

سؤال: آیا مربی ای که قصد تادیب دانش آموز را دارد حق زدن او را دارد؟

جواب: هر تصرفی در هر شخص دیگری جایز نیست و مربی هم استثنا نشده است. تنها برای پدر جایز است که به اندازه تادیب فرزند و اینکه مانع از فساد او بشود، او را تنبیه کند.

سؤال: اگر شخصی که سفیه نیست یک معامله سفهی انجام بدهد، آیا باطل است؟

جواب: خیر باطل نیست. اگر شخص عاقل یک معامله سفهی انجام داد، مثلاً خانه خود را که یک میلیون ارزش دارد، به جهتی ده هزار فروخت، این معامله صحیح و نافذ است، اما معامله شخص سفیه هرچند که آن معامله سفیهانه نباشد، نافذ و صحیح نیست.

سؤال: پسری که زودتر از سن بلوغ بالغ شود وغافل بوده که باید اعمال را به جا آورد، حکمش چیست؟

جواب: اگر جاهل قاصر بوده است، رفع ما لا یعلمون شامل او می شود، اما اگر جاهل مقصر بوده، باید تکالیفی که در سن بلوغ انجام نداده است را به جا آورد.

سؤال: نظر مبارکتان در مورد روایت مسلم جصاص چیست؟

جواب: بسیاری از فقها ازجمله مرحوم شیخ الشریعه که استاد بسیاری ازعلما بوده است به این روایت عمل نموده اند.

سوال: آیا ضرر رساندن به بدن حرام است؟

جواب: ضرر رساندن به دیگری مطلقاً حرام است، اما ضرر رساندن به بدن خود فقط در سه صورت: خودکشی، نقص عضو یا قوه و  ایجاد مرض های خطیر، مانند: سرطان حرام است. ضرر رساندن به بدن خود در این سه مورد حرام است، اما در غیر از این سه مورد حرام نیست.

سؤال: عقلا ضرر رساندن به بدن را قبیح و حرام می دانند؟

جواب: حکم خدا از عقلا گرفته نمی شود، بلکه از قرآن و روایات گرفته می شود. بسیاری از کارها وجود دارد که نوعی ضرر بر بدن است و خود عقلا انجام می دهند. بله؛ بعضی از آسیب های به بدن خود، خوب و عقلائی نیست، اما حرام هم نیست. عبث و لغو و بیهوده عنوانی است اما حرمت نیاز به دلیل شرعی دارد. قبیح بودن درجات دارد که آن درجه بالایش حرام است.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.