LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۵ ذی الحجه ۱۴۴۳)
کد 29492
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 21 تیر 1401 - 12 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز سه شنبه ۵ ذی الحجه ۱۴۴۳ق (۱۴ تیر ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: آيا مى توان عقيقه را در شهر ديگرى ذبح كرد؟

جواب: جايز است؛ زيرا روايت مى فرمايد براى نوزاد عقيقه قربانى شود، اما اينكه در كجا ذبح شود، اطلاق دارد.

سؤال: در نماز میت اگر یکی از تکبیرها فراموش شود، چه حکمی دارد؟

جواب: چون نماز میت یک عمل واحد و واجب ارتباطی بین اجزا است، لذا اگر یک جزء فراموش شود، باطل می شود.

سؤال: اگر دعاهای نماز میت فراموش شود، چه حکمی دارد؟

جواب: تمام واجبات ارتباطی با خراب شدن یک جزء یا یک شرط، باطل می شود. مشهور بین فقها این است که دعاهای نماز میت واجب است لذا اگر یک دعا را نخواند، نماز میت باطل می شود و باید اعاده کرد.

سؤال: آیا برای غُلات و نواصب و خوارج نماز میت خوانده می شود؟

جواب: برای غلات و نواصب و خوارج نماز میت خوانده نمی شود و فقط برای منافق نماز میت خوانده می شود و به جای دعا برای او نفرین می شود.

سؤال: در نماز میت به چه دلیلی موالات و پشت سرهم بودن اجزا، شرط صحت نماز است؟

جواب: ارتکاز بر موالات است و ظاهر دلیل موالات بین اجزا و شرایط است، همانند هفت شوط طواف و سعی بین صفا و مروه و رمی جمرات که از ظاهر ادله موالات برداشت می شود و در غسل که نیاز به موالات نیست به خاطر وجود دلیل خاص است.

سؤال: آیا خمس متعلق به عین است؟

جواب: بله؛ خمس تعلق به خود عین می گیرد و روایات متعددی در این باب است. البته می توان بدل آن را مال نقدی حساب کرد که روایات به این مسأله اشاره دارند، ازجمله در روایات وارد شده که شخصی ماهی گیر نزد حضرت آمد و خمس خود را به دینار و درهم پرداخت کرد، با وجود اینکه خمس به عین ماهی ها تعلق گرفته بود.

سؤال: اگر کسی که اهل خمس دادن نیست شخص دیگری از طرف او خمس مالش را بپردازد، آیا کفایت می کند؟

جواب: صحیح است؛ زیرا ظاهر ادله در اموال شرعی این است که باید حق ارباب خمس به آن ها برسد و اگر کسی از طرف شخصی تبرع کند تا خمس مالش را بپردازد، جایز است و کفایت می کند.

سؤال: ظاهر اوامر عینی، تعیینی و نفسی است لذا خود شخص باید خمس مالش را حساب کند و به ارباب خمس بپردازد؟

جواب: اگر کسی قرض کسی را تبرعاً ادا کند، وفا شده و حق طلبکار داده شده است. در اموال شرعیه مانند زکات و خمس و دِین باید مال به اهلش برسد و در این صورت که کسی تبرعاً دین را پرداخت کند، ادای دین تحقق پیدا کرده است. بله در نماز و روزه دلیل وجود دارد که هرکسی خودش باید اتیان کند و صحیح نیست دیگری از طرف شخص نماز یا روزه بگیرد.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.